mdlinx mdlinx
Latest (317) Full Text Articles (5583) Article Summary

A survey of physicians show a one-third reduction in harmful outcomes to be a clinically important difference for statin therapy
Journal of Clinical Epidemiology, 07/05/2012  Clinical Article

Li KK et al. – Physicians were consistent in their choice of minimal clinically important difference (MCID) for statin therapy across vascular events. They required a larger benefit of statin therapy for patients at a lower baseline risk (5%) of developing a vascular event before they would recommend treatment.

Methods
  • A self–administered questionnaire was sent to family practitioners, internal medicine specialists, and cardiologists practicing in Hamilton.
  • They provided an MCID of statin therapy using clinical scenarios based on 5–year risk of vascular outcomes, namely coronary death, nonfatal myocardial infarction, stroke, and coronary revascularization.
  • Two hundred nine physicians participated, of which 638 were initially approached.

Results
  • Physicians would recommend statin therapy if it would at least reduce the relative risk of vascular events by about one–third.
  • For patient scenarios involving a 30%, 13%, and 5% baseline risk of developing a vascular event in 5 years, physicians would recommend treatment if it would reduce the baseline risk by 31.4% (standard deviation [SD], 19.8), 34.6% (SD, 18.0), and 46.2% (SD, 24.6), respectively.

► Click here to access PubMed, Publisher and related articles...
<< Previous Article | Next Article >>

Your Unread Messages in Nursing

See All >> Messages include industry-sponsored communications and special communications from MDLinx

Most Popular Nursing Articles

Last month's top read Top Articles of 2012

1 Comparison of Stent Length Reported by the Stents Manufacturer to That Determined by Quantitative Coronary Angiography at the Time of Implantation Versus That Determined by Coronary Computed Tomographic Angiography at a Later Time The American Journal of Cardiology, April 10, 2013    Clinical Article

2 Coffee consumption and risk of colorectal cancer: a dose-response analysis of observational studies Cancer Causes and Control, April 8, 2013    Review Article    Clinical Article

3 The association between low vitamin D and depressive disorders Full Text Molecular Psychiatry, April 10, 2013    Free full text    Clinical Article

4 The Impact of Pistachio Consumption on Blood Lipid Profile: A Literature Review American Journal of Lifestyle Medicine, March 14, 2013    Review Article

5 Role of Garlic Usage in Cardiovascular Disease Prevention: An Evidence-Based Approach Full Text Evidence-based Complementary and Alternative Medicine , April 24, 2013    Free full text    Evidence Based Medicine

6 Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies British Medical Journal, January 29, 2013    Clinical Article

7 Black tea consumption and risk of stroke in women and men Annals of Epidemiology , February 12, 2013    Clinical Article

8 Fish oil-supplementation increases appetite in healthy adults. A randomized controlled cross-over trial Appetite, April 12, 2013    Clinical Article

9 The role of number of meals, coffee intake, salt and type of cookware on colorectal cancer development in the context of the Mediterranean diet Public Health Nutrition, April 11, 2013    Clinical Article

10 New Perspectives of Curcumin in Cancer Prevention Cancer Prevention Research, April 17, 2013    Review Article

11 Meat, fish, and esophageal cancer risk: a systematic review and dose-response meta-analysis Nutrition Reviews, April 15, 2013    Evidence Based Medicine    Review Article

12 Fruit, Mediterranean-style, and high-fat and -sugar diets are associated with the risk of night sweats and hot flushes in midlife: results from a prospective cohort study American Journal of Clinical Nutrition, April 4, 2013

13 High Coffee Intake, but Not Caffeine, is Associated with Reduced Estrogen Receptor Negative and Postmenopausal Breast Cancer Risk with No Effect Modification by CYP1A2 Genotype Nutrition and Cancer, April 1, 2013    Review Article    Clinical Article

14 The Association Between Vitamin D Status and Recurrent Wheezing The Indian Journal of Pediatrics, April 9, 2013    Review Article

15 Associations of tea and coffee consumption with prostate cancer risk Cancer Causes and Control, April 22, 2013    Clinical Article

16 Effect of cocoa and theobromine consumption on serum HDL-cholesterol concentrations: a randomized controlled trial American Journal of Clinical Nutrition, April 19, 2013    Clinical Article

17 Chewing gum may be an effective complementary therapy in patients with mild to moderate depression Appetite, March 5, 2013    Review Article

18 Dietary Proteins and Functional Gastrointestinal Disorders The American Journal of Gastroenterology, April 26, 2013    Clinical Article

19 Soft drink, 100% fruit juice, and vegetable juice intakes and risk of diabetes mellitus Clinical Nutrition, March 18, 2013    Clinical Article

20 The role of vitamin D in improving physical performance in the elderly Journal of Bone and Mineral Research, April 3, 2013    Review Article

Indexed Journals in Nursing: Journal of Advanced Nursing, Journal of Clinical Nursing, Nurse Education In Practicemore

Other Topics in Nursing

Register now to view all the MDLinx contents (FREE)!

  • Stay current on the latest literature, research and clinical news
  • Get special communications and offers from MDLinx and our sponsors
  • Receive invitations to paid market research
View Samples and Register

Stay current - Media Tool

Newsletter
RSS
Follow Us
Facebook

Receive free subspecialty
"5-minute updates" via email

Sign up!

Send the E-mail Newsletter to a Colleague


Send

Subscribe to our free RSS feeds:
Get the latest news in your specialty automatically added to your newsreader or your personal My Yahoo!, Google, My MSN or My AOL page. Learn More

Follow Us on Twitter
Twitter is a rich source of instantly updated information. Join today and follow @MDLinx to start receiving tweets. Learn More

Close