mdlinx mdlinx
Latest (160) Full Text Articles (3822) Article Summary

Efficacy and safety of eslicarbazepine acetate as add-on treatment in patients with focal-onset seizures: Integrated analysis of pooled data from double-blind phase III clinical studies
Epilepsia, 08/09/2012  Clinical Article

Gil–Nagel A et al. – Once–daily eslicarbazepine acetate (ESL) 800 mg and 1,200 mg showed consistent results across all efficacy and safety end points. Results were independent of study population characteristics and type and number of concomitant antiepileptic drugs (AEDs).

Methods
  • Data from 1,049 patients enrolled from 125 centers, in 23 countries, in three phase III double-blind, randomized, placebo-controlled studies were pooled and analyzed.
  • Following a 2-week titration period, ESL was administered at 400 mg, 800 mg, and 1,200 mg once-daily doses for 12 weeks.

Results
  • Seizure frequency was significantly reduced with ESL 800 mg (p < 0.0001) and 1,200 mg (p < 0.0001) compared to placebo.
  • Median relative reduction in seizure frequency was, respectively, 35% and 39% (placebo 15%) and responder rate was 36% and 44% (placebo 22%).
  • ESL was more efficacious than placebo regardless of gender, geographic region, epilepsy duration, age at time of diagnosis, seizure type, and number and type of concomitant antiepileptic drugs (AEDs).
  • Incidence of adverse events (AEs) and AEs leading to discontinuation were dose dependent.
  • AEs occurred mainly during the first weeks of treatment, with no difference between groups after 6 weeks.
  • Most common AEs (>10% patients) were dizziness, somnolence, and headache.
  • The incidence of AEs in ESL groups compared to placebo was generally consistent among different subpopulations.

► Click here to access PubMed, Publisher and related articles...
<< Previous Article | Next Article >>

Most Popular Nurse Practitioner Articles

Last month's top read Top Articles of 2012

1 Association of raw fruit and fruit juice consumption with blood pressure: the INTERMAP Study American Journal of Clinical Nutrition, April 5, 2013    Review Article

2 The association between low vitamin D and depressive disorders Full Text Molecular Psychiatry, April 10, 2013    Free full text    Clinical Article

3 Beneficial effects of an 8-week, very low carbohydrate diet intervention on obese subjects Full Text Evidence-based Complementary and Alternative Medicine , April 2, 2013    Free full text    Clinical Article

4 Low-Carbohydrate Diet for the Treatment of Gestational Diabetes: A randomized controlled trial Diabetes Care, April 9, 2013    Clinical Article

5 The Impact of Pistachio Consumption on Blood Lipid Profile: A Literature Review American Journal of Lifestyle Medicine, March 14, 2013    Review Article

6 Coffee consumption and risk of colorectal cancer: a dose-response analysis of observational studies Cancer Causes and Control, April 8, 2013    Review Article    Clinical Article

7 Black tea consumption and risk of stroke in women and men Annals of Epidemiology , February 12, 2013    Clinical Article

8 Relationship Between Vitamin D Deficiency and Chronic Low Back Pain in Postmenopausal Women Current Rheumatology Reviews, April 23, 2013    Review Article

9 Different types of dietary advice for women with gestational diabetes mellitus Cochrane Reviews, April 1, 2013    Review Article

10 Changes in circulating 25-hydroxyvitamin d according to vitamin D binding protein genotypes after vitamin D3 or D2 supplementation Full Text Nutrition Journal, April 17, 2013    Free full text    Clinical Article

11 Meat, fish, and esophageal cancer risk: a systematic review and dose-response meta-analysis Nutrition Reviews, April 15, 2013    Evidence Based Medicine    Review Article

12 Olive Oil Polyphenols Decrease Blood Pressure and Improve Endothelial Function in Young Women with Mild Hypertension American Journal of Hypertension, November 19, 2012

13 Fish oil-supplementation increases appetite in healthy adults. A randomized controlled cross-over trial Appetite, April 12, 2013    Clinical Article

14 Effects of watermelon supplementation on arterial stiffness and wave reflection amplitude in postmenopausal women Menopause, April 29, 2013    Clinical Article

15 Dietary calcium intake and risk of stroke: a dose-response meta-analysis American Journal of Clinical Nutrition, April 4, 2013    Evidence Based Medicine    Clinical Article

16 Caffeine and urinary incontinence in US women International Urogynecology Journal, February 14, 2013    Clinical Article

17 All-Source Basal Vitamin D Inputs Are Greater Than Previously Thought and Cutaneous Inputs Are Smaller The Journal of Nutrition, April 3, 2013    Review Article

18 Do Sugar Substitutes Have Any Impact on Glycemic Control in Patients with Diabetes? Journal of Pharmacy Technology, April 15, 2013    Clinical Article

19 Fruit, Mediterranean-style, and high-fat and -sugar diets are associated with the risk of night sweats and hot flushes in midlife: results from a prospective cohort study American Journal of Clinical Nutrition, April 4, 2013

20 The role of number of meals, coffee intake, salt and type of cookware on colorectal cancer development in the context of the Mediterranean diet Public Health Nutrition, April 11, 2013    Clinical Article

Indexed Journals in Nurse Practitioner: Journal of the American Academy of Nurse Practitioners, Holistic Nursing Practicemore

Other Topics in Nurse Practitioner

Register now to view all the MDLinx contents (FREE)!

  • Stay current on the latest literature, research and clinical news
  • Get special communications and offers from MDLinx and our sponsors
  • Receive invitations to paid market research
View Samples and Register

Stay current - Media Tool

Newsletter
RSS
Follow Us
Facebook

Receive free subspecialty
"5-minute updates" via email

Sign up!

Send the E-mail Newsletter to a Colleague


Send

Subscribe to our free RSS feeds:
Get the latest news in your specialty automatically added to your newsreader or your personal My Yahoo!, Google, My MSN or My AOL page. Learn More

Follow Us on Twitter
Twitter is a rich source of instantly updated information. Join today and follow @MDLinx to start receiving tweets. Learn More

Close