Heart Disease Journals

Cardiology

sponsor
Become a Member Today!
Register
Email:


Password:

Remember me
Forgot your Password?
Invite Code?
Article ID

Your Article Summary

(Click the title below to leave the MDLinx Network and go to the Journal's Website)

Dohadwala MM et al. – Epidemiological studies suggest that consumption of wine, grape products, and other foods containing polyphenols is associated with decreased risk for cardiovascular disease. The benefits of wine consumption appear to be greater than other alcoholic beverages. Experimental studies indicate that grape polyphenols could reduce atherosclerosis by a number of mechanisms, including inhibition of oxidation of LDL and other favorable effects on cellular redox state, improvement of endothelial function, lowering blood pressure, inhibition of platelet aggregation, reducing inflammation, and activating novel proteins that prevent cell senescence, e.g. Sirtuin 1. Translational studies in humans support these beneficial effects. More clinical studies are needed to confirm these effects and formulate dietary guidelines.

Related Articles

Red grape skin extract could be new treatment for sickle cell disease patients
EurekAlert, 10/23/09    Relevance Score: 84%

Study Shows How Substance In Grapes May Squeeze Out Diabetes
ScienceDaily, 10/16/09    Relevance Score: 83%

The Grape Component Piceatannol Induces Apoptosis in DU145 Human Prostate Cancer Cells via the Activation of Extrinsic and Intrinsic Pathways
Journal of Medicinal Food, 10/27/09    Relevance Score: 80%

Future Diabetes Treatment May Use Resveratrol To Target The Brain
ScienceDaily, 10/12/09    Relevance Score: 80%

Modulation Of Monocrotaline-Induced Cor Pulmonale by Grape Juice
Journal of Cardiovascular Pharmacology, 11/11/09    Relevance Score: 77%


Sponsor

Article Search

Keyword:

Search:

Published within

Sort By:
Date
Relevance


Sponsor

Sponsor

Send this Summary to a Colleague

Enter email address